Joutsenolainen yrittäjä ja Kultsun toiminnassa jo aiemmin mukana ollut Satu Heikkanen aloittaa Kultsu FC:n myynti- ja markkinointivastaavana 1.11 alkaen. Seuralta kyseessä on tarpeellinen satsaus, sillä Kakkonen vaatii runsaasti resursseja.
38-vuotias Heikkanen toimii kauneusalan yrittäjänä Joutsenossa, jonka lisäksi hän valmistuu pian urheiluhierojaksi. Uuden työn tärkein tavoite on yhteistyökumppaneiden etsiminen, kumppanuuksien ylläpitäminen ja Kultsun profiilin kasvattaminen. Heikkanen aloittaa uuden työn intoa ja odotuksia täynnä. Työ on iso haaste, mutta se siitä mielenkiintoisen tekee, kuvaa tuore myyntipäällikkö tuntemuksiaan.
Joukkueenjohtaja Janne Borgström odottaa, että Heikkanen tuo työllään vahvan panoksen seuratoimintaan. Kultsun tähtäimet ovat jo tulevaisuudessa ja myynnistä ja markkinoinnista vastaavan henkilön löytäminen palvelee tätä suunnitelmaa. Borgström mainitsee, että Heikkaselle on asetettu tietyt tavoitteet, mutta koko johtokunta uskoo, että Satu pääsee tuloksiin. Hän on toiminut seurassa noin vuoden verran ja antanut jo Kultsun naisille ja edustukselle hyvän työpanoksen. Se, ja johtokunnan kanssa käydyt keskustelut osoittivat, että Satu on oikea henkilö tähän työhön.
Päämäärätietoinen Heikkanen pitää hyvin suunniteltua puoliksi tehtynä ja on jo aloittanut valmistautumisen tuleviin tehtäviinsä. Hänellä on runsaasti ideoita, joista moni liittyy seutukunnan liikunta- ja urheilutapahtumien ja Kultsun pelaajiston hyödyntämiseen. Yksi avainsana on viihdyttävyys. Verkostoitumisen, hyvien suhteiden ja yhteistyön nimeen uudessa työssään vannova Heikkanen luottaa myös toimivaan kommunikaatioon seuran muiden tahojen kanssa:
Janne (Borgström) on ollut mukana ideoimassa markkinointipuolella, mutta antanut minulle vapaat kädet työssäni. Hänen kanssaan on helppo toimia ja hänellä on hyviä mielipiteitä. Myös Saku (Pesonen) on tärkeässä roolissa. Kysyttäessä, onko Heikkasella paineita, hän vastasi: Ehkä hieman. Mutta puhuminen Jannen ja Sakun kanssa on helpottanut paljon.
Joutsenolaisuutta tuodaan esiin. —Satu Heikkanen
Heikkanen ei pidä termistä sponsori, vaan käyttää mieluummin sanaa yhteistyökumppani. Tähän on selkeä syy, joka noudattaa vastavuoroisuuden periaatetta: Kakkosessa seuran kulut kasvavat, samoin yhteistyökumppaneiden merkitys, mutta samalla seuralla on mahdollisuus tuoda paremmin yhteistyökumppaneitaan esille ja saada niille näkyvyyttä Palloliiton alaisessa, alueellisesti laajassa sarjassa, toteaa Heikkanen.
Ensi kaudella Kultsu pelaa muutaman vuoden tauon jälkeen maakunnan kovatasoisimpia paikallispelejä lappeenrantalaista PePoa vastaan. Kysyttäessä Heikkaselta, näkeekö hän Kultsun enemmän joutsenolaisena vai lappeenrantalaisena joukkueena, valitsee hän oikopäätä ensimmäisen vaihtoehdon, ja sanoo, että markkinoinnissa joutsenolaisuutta tuodaan esiin. Vaikka Kultsun identiteetti on vahvasti joutsenolainen, lisää Heikkanen, että markkinointi- ja myyntiasioissa kurkotetaan muuallekin.
Kuka on Satu Heikkanen?
Hän on kahden Kultsujuniorin äiti ja yrittäjä, joka on saanut työ- ja koulutushistoriansa ansiosta runsaasti kokemusta myynti- ja markkinointipuolen tehtävistä.
Heikkanen suoritti jo nuorena ravintola-alan ja liiketalouden ammattitutkinnot. Hän tiesi jo varhain suuntautuvansa tulevaisuudessa yrittäjäksi. Vuonna 2002 tarjoilija/merkonomi Heikkanen muutti Suvi-siskonsa kanssa asumaan Englantiin, jossa kului puoli vuotta. Sen jälkeen Heikkaset siirtyivät Hollantiin, jossa Satu asui kolme vuotta. Hän työskenteli suurimman osan Hollannin ajastaan kansainvälisen farkkuliikeketjun Levi´s storen myymälässä. Heikkanen sai apulaismyyntipäällikön paikan, vaikka oli hakenut vain tavallisia myyjän töitä. Lähtiessä käteen jäi runsaasti kokemusta ja hollannin kielen taito.
Vuonna 2005 Satu Heikkanen palasi Suomeen ja aloitti Lahdessa kauneusalan opinnot. Valmistuttuaan hän työskenteli Levillä ja muutti takaisin Joutsenoon vuonna 2007. Paluumuuttaja aloitti seuraavana vuonna työt kosmetologina ja vuonna 2010 keikkatyöläinen sai Joutsenosta ensimmäisen oman toimitilansa. Ruuhkavuodet eskaloituivat, kun perhe kasvoi kahdella pojalla vuosina 2010 ja 2012.
Heikkanen muistelee nauraen, kuinka hänen vanhempi Manu-poikansa oli rintarepussa Satun tehdessä remonttia uusissa toimitiloissa. Myöhemmin poika nukkui liiketilan takahuoneessa äidin hoitaessa asiakkaita. Toimitila on sittemmin vaihtunut kahdesti ja nykyisin Heikkasen yritys SatuWellness sijaitsee kuntosali Fit Joutsenon kanssa samassa rakennuksessa osoitteessa Annukankatu 4.
Heikkanen tuli mukaan Kultsun toimintaan aluksi poikiensa jalkapalloharrastuksen kautta. Jalkapalloäidin vapaa-aika täyttyi kahdelle Kultsun juniorijoukkueelle tehdyistä talkootöistä ja joukkueenjohtajana toimimisesta. Jälkimmäisestä hän on juuri luopunut ajankäytön ja päällekkäisyyksien vähentämiseksi. Hän ei ole kokenut monia tehtäviään epämiellyttävinä vaan toteaa hymyillen, että elämässä on tehtävä vaikeita valintoja mukavista asioista.
Vapaa-aikanaan itsekin pallonpotkimisesta ja etenkin sen torjumisesta innostunut Heikkanen lähti mukaan Kultsun naisten uudelleenkäynnistettyyn toimintaan. Hän on ollut osa joukkuetta alusta lähtien ja pelasi kesällä 2019 ensimmäiset sarjapelinsä. Puuhanainen aloitti myös urheiluhierojan opinnot syksyllä 2018. Heikkanen sai Saku Pesosen kautta pian koekaniineikseen Kultsun pelaajia. Kohta valmistuva urheiluhieroja sanookin, että Kultsusta on ollut paljon hyötyä opinnoissa.
Urheiluhierojaopintojen myötä Heikkanen on päätynyt hieromaan muun muassa jääkiekkoseura Jokereiden pelaajia, jossa hän kertoo tarvinneensa jo hieman pelisilmää tappioputkessa olleiden kiekkoilijoiden jumien helpottajana. Kultsun myynti- ja markkinointipäällikön toimi on uusi haaste Satu Heikkasen elämässä.